اردیبهشت 22, 1403 2:49 بعد از ظهر

ورق استیل آجدار چیست و چه کاربردهایی را شامل می شود؟

ورق آجدار استیل در گریدها، طرح‌های آج و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب نوع مناسب ورق آجدار استیل به عوامل مختلفی از جمله محیط مورد استفاده، میزان بارگذاری، خواص ضد خوردگی و بودجه بستگی دارد. الگوهای آج مختلفی برای ورق‌های استیل آجدار وجود دارد، از جمله لوزی، راه راه، نقطه و مش. هر الگوی آج مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتری از این نوع ورق استیل آشنا می شویم. 

در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید

برای سفارش و خرید ورق استیل 304 کلیک کنید

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

تاریخچه ورق های آجدار

تاریخچه ساخت ورق آجدار استیل به سال 1820 میلادی می‌رسد اولین بار  مهندس رابینسون آن را تولید کرد. ورق‌های آجدار صفحاتی هستند که دوطرفه  و مسطح اند. یک طرف آنها طرح دار بوده و معمولا به صورت قطره اشک ، به نام الماس وعدسی و بادام شکل و لوزی به فروش می‌رسد. 

سطح دیگر آنها مسطح است. شکل های روی ورقه ها طوری طراحی شده اند که هنگام بارش آب در روی آنها جمع می‌شود و مانع از لغزندگی می‌شود. 

ورق استیل 316 نگیر به دلیل عدم وجود عنصر مولیبدن در آن، در برابر اسیدهای خورنده مانند اسید کلریدریک مقاومت کمتری دارد. خرید ورق استیل 316 نگیر در مصارف عمومی مانند ساخت تجهیزات آشپزخانه، سینک ظرفشویی و… کاربردی است.

ورق استیل 304 به دلیل داشتن نیکل و کروم بالا، مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی خوبی دارد. خرید ورق استیل 304 در مصارف مختلفی مانند ساخت لوله‌های آب، تجهیزات پزشکی، تانکرهای حمل مواد شیمیایی و… خریدی کاربرد است.

تاریخچه ورق های آجدار

همه چیز درباره ورق آجدار استیل

ورق آجدار از چه موادی تشکیل شده است؟

مواد تشکیل دهنده ورق آجدار استیل از فولاد خنک شده گالوانیزه است و آب گرم و نورد سرد طراحی شده که بیشتر برای ساخت بام مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزو ورق های گرم هستند. از نورد سرد برای ساخت الگوهای موجود خطی در ورق  های  آجدار استفاده می شود. 

نام دیگر ورق های آجدار ورق های آهنی است که از آنها برای ساخت فولاد نورد گرم استفاده می‌شود. ورق های آج دار برای ‍‍‍بیشگیری از لیز خوردن افراد و اشیاء و در جاههایی که پرتگاه است  و جاهای شیب دار نصب می‌شوند. نام دیگر این ورقه ها برجسته یا شطرنجی است. 

ورق استیل 304 به دلیل کاربردهای فراوان، در بازار به وفور یافت می‌شود و فروش ورق استیل 304 در شرکت‌های مختلف فعال در این زمینه صورت می گیرد.  

تجهیزات مورد استفاده در تولید لاستیک مصنوعی، ایزوپرن، اسید استیک مصنوعی و اتانول آمین‌ها و محفظه تجهیزاتی که در آن کریستال‌های سنگ‌های قیمتی در شرایط مصنوعی رشد می‌کنند نیز از این ماده ساخته شده است. قیمت ورق استیل 304 به عوامل مختلفی مانند ضخامت، نوع ورق ( بگیر یا نگیر) و کیفیت آن بستگی دارد.

ناهمواری‌های سطح ورق‌ آجدار آلومینیوم باعث می‌شود که این ورق‌ها در برابر سایش مقاوم باشند. این ویژگی باعث می‌شود که ورق‌های آجدار آلومینیوم برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر سایش دارند، مانند ساخت کفپوش‌های صنعتی، مناسب باشند.

ورق آجدار از چه موادی تشکیل شده است؟

کاربرد ورق آجدار چیست؟

“ورق آجدار استیل” به دلیل جذابیت بالایی خاصیت ضد لغزش و انعطاف بذیری که دارند در مهندسی و ساخت و ساز استفاده می‌شوند. علت این استفاده این ورقه ها در مهندسی این است که از الگوی منظم و خاصی برای ساخت و ساز پیروی می‌کنند که برای ساخت و ساز پله ها، سکوها، صنعت خودرو و کشاورزی، پیاده‌روها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

کاربرد این ورقه ها در ایمنی و حفاظت از کارگران است و در دکوراسیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سالانه بین 100تا150 هزار تن آن ها هم در داخل هم در خارج کشور مورد استفاده است. ورق های آجدار استیل به دلیل خاصیت ضد سایشی که دارند در آسانسورها، ساختمان‌های مسکونی، تجاری، مغازه ها کاربرد دارند. 

مهم ترین کاربرد این نوع ورقه ها در نردبان پله ای کارخانه هاست که برای ایمنی کارگران است.کاربرد دیگر ورق های استیل برای افزایش استحکام و جلوگیری از سایش در درب های انبار استفاده است زیرا درب های انبار بعد از مدتی باز و بسته شدن  دچار سایش می‌شوند و استفاده از این ورق ها طول عمر این ها را زیاد می‌کند.

ورق استیل 316 به دلیل مقاومت به خوردگی بالا، در مصارف خاص مانند صنایع شیمیایی، دارویی و… کاربرد دارد و خرید ورق استیل 316 را می‌توان از طریق شرکت‌های تخصصی فعال در این زمینه پیگیری کرد.

اواپراتورها، مبدل های حرارتی، خطوط لوله برای استفاده از سولفوریک و اسید فسفریک رقیق، خنک کننده برای کارخانه های اسید سولفوریک، تصفیه آب دریا، سیستم های لوله کشی پمپ، لوله های کندانسور و سیستم های خط لوله در نیروگاه ها، قطعات برای گوگرد زدایی گازهای دودکش از جمله کاربرد ورق استیل ضد زنگ هستند. قیمت ورق استیل 316 به دلیل وجود عنصر مولیبدن، از ورق استیل 304 بیشتر است.

کاربرد ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار استیل چیست و چه انواعی دارد؟

ورق آجدار استیل ورقه هایی هستند که به دلیل خاصیت امکان اتصال با پیچ و مهره و جوش و شکل پذیری و همچنین تحمل وزن بالایی که دارند برای ساخت سطح های افقی مناسب هستند.

انواع ورق های استیل

  • ورق آجدار استیل لبه گرد
  • ورق آجدار استیل لبه ذوزنقه ای
  • ورق آجدار لبه تیز

خاصیت ضدزنگ بودن ورق های آج دار در معرض قرار دادن ورق های آج دار در فضای باز موجب زنگ زدگی و خراب شدن ورقه ها می‌گردد. به همین دلیل ورقه هایی که در ساخت کف و پل هوایی  مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع ورق استنلس استیل آجدار می‌باشند که هم برای اصطحکاک هم در تغییرات آب و هوایی مقاومت دارد. 

ورق آجدار استیل چیست و چه انواعی دارد؟

ابعاد ورق های استیل آجدار چقدر است؟

ورق های آج دار استیل با ابعاد و طول 1تا6متر و عرض 1متر هستندو کویل آن ها نیز از طول بین 50تا100متر ساخته می شوند و ضخامت شان از 1 میلیمتر تا3 میلی متر است.

مزایا ورق های آجدار:

  1. اصطحکاک
  2. جلوگیری از لغزش
  3. حفظ دما
  4. تحمل فشار

معایب ورق استیل آج دار:

  1. قیمت بالا
  2. تخصص در نصب 

ابعاد ورق های استیل آجدار چقدر است؟

کاربرد ورق های استیل آج دار در صنایع مختلف

کشتیرانی

در صنعت کشتی سازی از ورق استیل آج دار برای ساخت بدنه کشتی و تجهیزات دریایی استفاده می‌شود.

تولید مخازن

ورق های استیل آج دار به دلیل خصوصیاتی نظیر مقاومت در برابر فشارو خوردگی این ویزگی را داراست که برای ساخت مخازن ذخیره سازی مایعات نفت و گاز و محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع غذایی

ورق های استیل آجدار به دلیل بهداشت و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی مواد شیمیایی در صنایع غذایی نظیر تجهیزات پخت و پز و دستگاه بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع ماشین سازی

برای ساخت مواد اولیه قطعات ماشین سازی از جمله پیستون و شاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد

صنایع خودرو سازی 

برای ساخت قطعات اجزای بدنه و سازه های مختلف و سیستم انتقال قدرت خودرو مورد استفاده است. 

کاربرد ورق های استیل آج دار در صنایع مختلف

روش تولید ورق آجدار استیل چیست؟

فرایند تولید ورق آج دار استیل به دو روش مختلف انجام می شود در یک روش ورق مورد فشار قرار میگیرد و با غلظت و کشندگی و بالا بردن دما هب شکل های متفاوت فرم داده می‌شود. این روش با طرح چاپ شده و طرح های دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روش دوم که لیتوگرافی نام دارد با ایجاد کردن برجستگی هایی روی سطح ورق های استیل ایجاد می‌شود.در این روش یک طرح دلخواه ساخته می‌شود.

و سپس با استفاده ازروش های شیمیایی و فیزیکی طرح دلخواه بر روی سطح  ورق انتقال داده می‌شود و با مواد شیمیایی پاپوش های مخصوصی ثابت می‌گردد.آلیاز مصرفی فلزات سنگین صنایع مختلف به دو نوع رنگین و بی رنگ ساخته می‌شود.

 تقسیم بندی آلیاز مصرفی به دوصورت آلومینیوم کارپذیر و ریختگی انجام می شود. نوع ریختگی آلیاز کارپذیر ساختن قطعات به روش های مختلف و با روش ریختگی مناسب است. به دلیل اینکه مذاب آلیاز ها دارای خصوصیاتی نظیر سیالات بالاست. 

از طرفی دیگر برای ساخت مقاطعی مانند پروفیل کاربرد داردو به 8 گروه 1000 تا 8000 تقسیم بندی می شوند. گروه 1000 فاقد عناصر آلیازی و با نام آلیاز تجاری معروفند سایر گروهها دارای عناصر آلیازی گوناگون هستند.

روش تولید ورق استیل آجدار چیست؟

مقایسه انواع ورق آجدار استیل با یکدیگر

ورق‌های استیل آجدار در گریدها، طرح‌های آج و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب نوع مناسب ورق آجدار استیل به عوامل مختلفی از جمله محیط مورد استفاده، میزان بارگذاری، خواص ضد خوردگی و بودجه بستگی دارد.

در این جدول به بررسی و مقایسه رایج‌ترین انواع ورق آجدار استیل می‌پردازیم: 

گریدکاربردمزایا
304کاربردهای داخلی و خارجی با خوردگی متوسطمقاوم در برابر خوردگی، ظاهر زیبا، شکل‌پذیری خوب
316محیط‌های خورندهبسیار مقاوم در برابر خوردگی، مناسب برای کاربردهای دریایی و شیمیایی
430کاربردهایی که زیبایی ظاهری اهمیت زیادی نداردارزان، شکل‌پذیری خوب

سخن پایانی

ورق آجدار صفحات فولاد و شیب داری هستند که مانع از تجمع آب و پوسیدگی می‌شود. انواع متفاوتی از ورق آجدار استیل وجود دارد که هر کدام در صنایع مختلف کاربرد دارند. این مصالح از نوع فولاد ضد زنگ هستند. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. 

Call Now Button