آبان 1, 1403 10:38 قبل از ظهر

ورق استیل ضد اسید چیست؟

فولادهای مقاوم در برابر‌اسید، فلزهایی با آلیاژ بالا هستند که از ویژگی‌های بارز آنها می‌توان به مقاومت در برابر محیط‌های تهاجمی اشاره کرد. این ترکیب حاوی کروم و نیکل است. علاوه براین، آنها با مس و مولیبدن آلیاژ می‌شوند. در نتیجه، یک لایه غیر قابل نفوذ از اکسیدها روی سطح تشکیل می‌شود. 

این فولاد در مدت زمانی که توسط سازندگان اعلام شده است، توسط اسیدها و سایر مواد خورده نمی‌شود. در واقع جنس ورق استیل ضد اسید در بالاترین سطح حفاظتی است که توسط فاگرهولت ارائه می‌شود.

ورق استیل ضد اسید چیست؟
در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید

برای سفارش و خرید ورق استیل کلیک کنید

ویژگی‌های گریدهای محبوب فولاد مقاوم در برابر اسید

ورق استیل 316 نگیر به دلیل عدم وجود عنصر مولیبدن در آن، در برابر اسیدهای خورنده مانند اسید کلریدریک مقاومت کمتری دارد. خرید ورق استیل 316 نگیر در مصارف عمومی مانند ساخت تجهیزات آشپزخانه، سینک ظرفشویی و… کاربردی است.

در‌ فولادهای مقاوم به اسید، نسبت کربن نباید از 0.12 درصد تجاوز کند. برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، تیتانیوم به آنها اضافه می‌شود. آلیاژهای مبتنی بر‌نیکل درشرایط شیمیایی تهاجمی ، مقاومت بالایی دربرابرخوردگی نشان می‌دهند:

  • Ni-Mo
  • Ni—Cr—Mo
  • Ni-Cr

ورق استیل 304 به دلیل داشتن نیکل و کروم بالا، مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی خوبی دارد. خرید ورق استیل 304 در مصارف مختلفی مانند ساخت لوله‌های آب، تجهیزات پزشکی، تانکرهای حمل مواد شیمیایی و… خریدی کاربرد است.

همه چیز درباره ورق استیل ضد اسید

کاربرد آلیاژهای مقاوم در برابر اسید چیست؟

ورق استیل 304 به دلیل کاربردهای فراوان، در بازار به وفور یافت می‌شود و فروش ورق استیل 304 در شرکت‌های مختلف فعال در این زمینه صورت می گیرد. آلیاژهایی که دربرابرخوردگی اسیدی بسیارمقاوم هستند دربسیاری از‌مناطق صنعتی‌ استفاده می‌شود:

  1. معدن
  2. در حال پردازش
  3. خمیر و کاغذ
  4. مهندسی هواپیما ومکانیک
  5. شیمیایی

آلیاژ ضد اسید برای تولید واحدهای مونتاژ، قطعات و محفظه واحدهایی که در یک محیط تهاجمی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. اینها شامل لوله‌های فاضلاب، پوشش مخازن درصنایعی مانند نفت وگاز، مواد غذایی شیمیایی است. سیستم‌های اگزوز دود صنعتی، میله ها، الکترودها، آهنگرها و …از مواد مقاوم در برابر اسید ساخته شده‌اند. این نیز بهترین گزینه برای تولید لوله‌های فود گرید است.
استیل ضد اسید، به شکل ورق به عنوان ماده تکمیلی و ساخت و ساز برای ساخت کشتی‌هایی که تحت شرایط فشار بالا کار می‌کنند، استفاده می‌شود. در فن آوری برودتی دردماهای بسیارپایین (تا 269-) و بسیار بالا (در کوره‌های قوس) استفاده می‌شود. تجهیزات مورد استفاده در تولید لاستیک مصنوعی، ایزوپرن، اسید استیک مصنوعی و اتانول آمین‌ها و محفظه تجهیزاتی که در آن کریستال‌های سنگ‌های قیمتی در شرایط مصنوعی رشد می‌کنند نیز از این ماده ساخته شده است. قیمت ورق استیل 304 به عوامل مختلفی مانند ضخامت، نوع ورق ( بگیر یا نگیر) و کیفیت آن بستگی دارد.

کاربرد آلیاژهای مقاوم در برابر اسید چیست؟

مهمترین نکات درباره خرید ورق نورد گرم با کیفیت بالا

ورق‌ نورد گرم یا نورد صفحات فولادی ز قبل در دمای 1200 تا 1400 درجه گرم شده‌اند درطول فرآیند تولید، مواد ورق چندین بار (از گرد و غبار و مواد خارجی) تمیز می‌شود و به محصول ضخامت‌لازم داده می‌شود. ضخامت می‌تواند از 0.5 تا 3.9 میلی متر (ورق نازک) و از 4 تا 160 میلی متر (ورق ضخیم) باشد.

خواص ورق نورد گرم

  • مقاومت در برابر‌حرارت: محصولات به راحتی می‌توانند در برابر درجه حرارت بالا بدون تغییر کیفیت مقاومت کنند.
  • خاصیت ارتجاعی: به دلیل استحکام، ورق های نورد گرم به راحتی پردازش می شوند و در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می‌شوند.
  • ضد خوردگی و‌مقاومت شیمیایی: خواص ضد خوردگی بالا باعث می‌شود محصولات در شرایط بارندگی زیاد بدون‌ از دست دادن کیفیت خود استفاده شوند.

ورق استیل ضد اسید برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

دامنه کاربرد ورق‌های فولادی امروزه بسیار‌گسترده است. از آنها در ساخت ماشین ابزار، مهندسی برق و در ساخت و ساز مسکن برای ساخت پل‌ها، قطارها، قسمت‌های مختلف، قطعات لوازم خانگی و حتی در تکمیل استفاده می‌شود.

ورق استیل 316 به دلیل مقاومت به خوردگی بالا، در مصارف خاص مانند صنایع شیمیایی، دارویی و… کاربرد دارد و خرید ورق استیل 316 را می‌توان از طریق شرکت‌های تخصصی فعال در این زمینه پیگیری کرد.

فولاد ضد زنگ و ضد اسید

فولاد ضدزنگ و ضد اسید حتی نسبت به فولاد ضد زنگ مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. فولاد خواص خود را از طریق آلیاژهای مختلف از جمله کروم، نیکل، منگنز، تیتانیوم، نیوبیم و مولیبدن به دست می‌آورد. معمولاً فولاد ضد زنگ ضد اسید به جای پلاستیک با سایر مواد به همان اندازه مقاوم مانند شیشه، ترکیب می شود تا بهترین کپسولاسیون ممکن را تضمین کند. 

مقاومت در برابر خوردگی

اواپراتورها، مبدل های حرارتی، پوشش مخازن در تولید اسید فسفریک، خطوط لوله برای استفاده از سولفوریک و اسید فسفریک رقیق، خنک کننده برای کارخانه های اسید سولفوریک، تصفیه آب دریا، سیستم های لوله کشی پمپ، لوله های کندانسور و سیستم های خط لوله در نیروگاه ها، قطعات برای گوگرد زدایی گازهای دودکش از جمله کاربرد “ورق استیل ضد زنگ” هستند. قیمت ورق استیل 316 به دلیل وجود عنصر مولیبدن، از ورق استیل 304 بیشتر است.

مهمترین نکات درباره خرید ورق نورد گرم با کیفیت بالا

ورق های ضد اسید چیست؟

ورق های فلزی ممکن است در تماس با اسید یا هرماده شیمیایی قوی واکنش نشان دهند. واکنش شیمیایی شدید منجر به خوردگی و تشکیل لایه های قهوه ای ترد روی فلز می شود. به طور دقیق، زنگ در فلز ایجاد می شود. هنگامی که فرآیند واکنش شیمیایی ادامه می یابد، فلز مطمئناً کاملاً متلاشی می شود. آهن جزء اصلی همه فلزات نیست، اما اکسیداسیون اغلب منجر به تخریب آن می شود. هنگامی که به دنبال سقف فلزی هستید، انتخاب فلزات ضدزنگ یک انتخاب هوشمندانه است. ورق های ضد اسید فلزی به عنوان مقاوم در برابرخوردگی یا ضد اسید نامیده می شوند. چهار فلز اولیه در این دسته قرار می گیرند.

  • آلومینیوم فلز
  • مس، برنز یا برنج
  • فولاد گالوانیزه
  • فولاد ضد زنگ

این چهار ورق فلزی ضد اسید هستند و مزایای زیادی برای کاربران دارند. در اینجا، در این مقاله، به چرایی و چگونگی سودمندی آنها خواهیم پرداخت.

فولاد ضد زنگ

بیشتر آلیاژهای فولاد ضد زنگ از کروم تشکیل شده است که خواص مفیدی دارد. انواع فولاد ضد زنگ، مثلاً 304 یا 316 دارای آهن بیشتری هستند که منجر به تشکیل سریع زنگ زدگی می شود. اما اکثر آلیاژها دارای درصد استاندارد کروم حدود 18 درصد هستند. خاصیت اکسید کننده کروم به تشکیل یک لایه محافظ روی سطح ورق کمک می کند. این پوشش نه تنها ضد خوردگی است، بلکه اکسیژن را نیز متوقف می کند تا به قسمت زیرین برسد. آلیاژهای فولاد ضد زنگ نیز از عناصر دیگری مانند نیکل و مولیبدن تشکیل شده است. وجود این دو مزیت اضافی برای ضد زنگ بودن ورق دارد. بنابراین اکثر ورق های فولادی ضدزنگ ضد اسید بوده و در کاربرد مفید هستند.

مزایای ورق های فولادی ضد زنگ

مزایای اولیه استفاده از فولاد ضد زنگ به شرح زیر است.

  1. مقاوم در برابر خوردگی: محتوای بالای کروم موجود در آلیاژ باعث می شود فلز مقاوم در برابر اسید باشد که منجر به خوردگی کمتر می شود.
  2. مقاوم در برابر حرارت: وجود عناصری مانند کروم و نیکل، آلیاژ را در دماهای بسیار بالا مقاوم در برابر حرارت می‌کند. از این رو، فولاد ضد زنگ در بخاری ها، شیرها، دیگ ها و غیره کاربردهای گسترده ای دارد.
  3. ویژگی های بهداشتی: فولاد ضد زنگ به راحتی قابل تمیز کردن است. بنابراین در اسلات بیمارستان، آشپزخانه و غیره اولویت بالایی دارد.
مزایای ورق های فولادی ضد زنگوضعیت و اهمیت شان
مقاوم در برابر خوردگیبه دلیل محتوای بالای کروم در آلیاژ
مقاوم در برابر حرارتبه دلیل وجود عناصری نظیر کروم و نیکل 
ویژگی های بهداشتیقابلیت تمیزکاری ساده

ورق های ضد اسید چیست؟

قیمت ورق استیل ضد زنگ چقدر است؟

ورق استیل ضد زنگ را با توجه به فاکتورهای مختلفی قیمت گذاری می‌کنند. قیمت ورق استیل ضد زنگ در انواع مختلف با ویژگی‌هایی نظیر ضخامت، ابعاد و آلیاژ گوناگون تولید می‌شود و هرکدام قیمت متفاوتی دارد.کاربرد ورق استیل ضد زنگ بسیار گسترده است. 

همچنین این ورق، نوعی ورق فولادی ضد زنگ بوده که در مخازن آب، سیستم های صنایع دارویی، شیمیایی و غذایی بکار گرفته می‌شود. نام دیگر ورق استیل ورق 8-18 است. ورق استیل شامل کروم، نیکل و مولیبدن بوده. مولیبدن موجود در ورق استیل برای مقاومت ورق آلیاژی در برابر خوردگی در اثر کلراید به کار می رود. ورق استیل ضد زنگ گرید دریایی نوع دیگر از ورق استیل ضد زنگ است. از دیگر کاربردهای ورق استیل می‌توان به پوشش سطوح در برابر رطوبت اشاره کرد.

قیمت ورق استیل ضد زنگ چقدر است؟

روش های نگهداری و مراقبت از ورق استیل ضد اسید چیست؟

گرچه ورق استیل ضد اسید به طور ذاتی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است، اما برای حفظ درخشندگی و زیبایی اولیه آن، رعایت برخی نکات کلیدی در نگهداری و مراقبت الزامی است. با اجرای این روش‌های ساده، طول عمر مفید ورق استیل ضد اسید را به شکل قابل توجهی افزایش خواهید داد.

  • تمیزکاری منظم: سطوح ورق استیل ضد اسید را به صورت مرتب با آب گرم و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. از شوینده‌های حاوی کلر، مواد ساینده و اسیدهای قوی جداً خودداری نمایید. این مواد می‌توانند به مرور زمان باعث ایجاد لکه و کاهش درخشندگی سطح ورق شوند.
  • از بین بردن لکه‌ها: برای برطرف کردن لکه‌های ایجاد شده روی ورق فولاد ضد اسید، از پاک کننده‌های مخصوص استیل استفاده کنید. این پاک کننده‌ها با فرمولاسیون ویژه، به آسانی لکه‌ها را برطرف کرده و درخشش اولیه ورق را احیا می‌کنند.
  • جلوگیری از رسوب مواد معدنی: در مناطقی با آب سخت، پس از خشک کردن سطح ورق فولاد ضد اسید با یک پارچه نرم، از بر جا ماندن آثار رسوب آب جلوگیری کنید. رسوب مواد معدنی می‌تواند ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.
  • مراقبت در برابر خط و خش: برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی سطوح ورق فولاد ضد اسید، از ابزارهای تیز و برنده استفاده نکنید. همچنین، اجسام سنگین را مستقیماً روی سطح ورق نکنید.
  • محافظت در برابر حرارت بالا: قرار گرفتن مداوم ورق استیل ضد اسید در معرض حرارت بسیار بالا می‌تواند منجر به تغییر رنگ سطح آن شود. در صورت مجاورت با منابع حرارتی، از متریال‌های نسوز برای ایجاد فاصله و محافظت از ورق استفاده کنید.

روش های نگهداری و مراقبت از ورق استیل ضد اسید چیست؟

سخن پایانی

ورق استیل ضد زنگ، نوعی ورق فولادی  محسوب می‌شود که از فلز خالص استیل همراه با سایر عناصر تولید شده و کاربرد گسترده‌ای دارد. ورق استیل ضد زنگ از انواع ورق آلیاژی است که در صنایع مختلفی بکار گرفته می‌شود. ورق استیل ضد زنگ، نوعی ورق فولادی وارداتی بوده که در گذشته از کشورهای امریکا، ژاپن و آلمان وارد کشور ایران می شده. امروزه نیز  ورق استیل ضد زنگ را از کشورهایی نظیر چین، تایوان و آفریقای جنوبی وارد کشور میکنند. یکی با اهمیت ترین کاربردهای  ورق استیل ضد زنگ،  استفاده از این ورق فولادی در مخازن آب است.

Call Now Button